مطالعه‌ی سلولهای ایمنی ممکن است چگونگی ابتلا به دیابت نوع 1 را توضیح دهد

 12 اکتبر2016- محققان فکر می کنند که آنها به اطلاعات جدیدی دست یافته‌اند که می تواند چگونگی وقوع دیابت نوع 1 را توضیح دهد.

گروهی از محققان دانشگاه Eastern Finland می‌گویند: یک مجموعه‌ی خاص از سلولها که در سیستم ایمنی بدن مهم هستند، ممکن است نقشی محوری در ابتلا افراد به بیماری دیابت نوع 1 بازی کنند. سلولهای T کمکی فولیکولی که اخیراً به عنوان زیرمجموعه‌ای از سلولهای T کشف شدند، نقش اساسی در فعال شدن سلولهای B که مسئول تولید آنتی بادی هستند، بازی می‌کنند.

 محققان می گویند: مشخص شده است که ارتباط بین این سلولها در شروع دیابت نوع 1 و تولید اتوآنتی بادیها که معمولاً با این بیماری در ارتباطند، افزایش می یابد.

 دیابت نوع 1 که معمولاً در کودکی یا اوایل نوجوانی تشخیص داده می شود، یک بیماری اتوایمیون (خود ایمنی) است که در آن سلولهای سیستم ایمنی، سلولهای تولید کننده‌ی انسولین در پانکراس (سلولهای بتا) را نابود می کنند. در این مطالعه فرکانس سلولهای Tکمکی فولیکولی در کودکان به منظور پیش بینی دیابت نوع 1 بررسی گردید.

محققان همچنین زیر گروهی از کودکان را یافتند که برای چندین اتوآنتی بادی دیابت مثبت بودند، محققان بین  فعال شدن سلولهای Tکمکی فولیکولی و فعال شدن سلولهای Bتولید کننده ی اتوآنتی بادی در دیابت نوع 1، ارتباطی را یافتند.

در این تحقیق دانشمندان دانشگاه Turku, Helsinki،Tampere  و Ouluشرکت داشتند.

نتایج این تحقیق درمجله‌ی Diabetesمنتشر گردید.

 منبع وسایت:

 

Diabetes, October 2016 DOI: 10.2337/db16-0714

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/immune-cell-study-may-explain-development-of-type-1-diabetes-91745124.html